Sokat gondolkodtam azon, hogy a tehetségkutatók milyen evolúciós változásokon mentek keresztül és, hogy ez az irány jó e vagy sem. Az X-Faktor a legnépszerűbb tehetségkutató műsor Magyarországon, amely kis hazánkban több millió embert képes megmozgatni, így érthető, hogy rengeteg kritika éri. A kérdés nem az, hogy a kritikák jogosak-e hanem az, hogy az X-Faktor tehetségkutató-e egyáltalán? A posztok végére világossá fog válni a véleményem ezzel kapcsolatban.
Az X-faktor felépítése
Szereplőválogatás, avagy akik rosszul énekelnek, és viccesek, vagy rosszul énekelnek, de nem viccesek
Félreértés ne essék, a szereplőválogatáson nem mindenki retardált. Vannak ügyes, tehetséges, megfelelő hangi adottságokkal ellátott srácok és lányok, férfiak és nők, akik legalábbis a szórakoztató kategóriába beleférnek, ha nem is kiemelkedőek a területükön. Viszont azért valljuk be, szép számmal vannak hibás önértékeléssel rendelkező fiatalok és idősek is, sőt olyanok is, a permanens részegség, vagy egyéb akár organikus eredetű probléma miatt konkrétan nem tudják, hogy hol vannak. És persze van Tóth Gabi, akinek többet látjuk a hónalját, mint a vállát. Róla az az indiai férfi jut eszembe, aki évtizedekig a levegőben tartotta a kezét. A képen látható úriember bizony ő. (Nem Tóth Gabi, hanem az indiai.) Nem tudom ti hogy vagytok vele, de én kényszeres vágyat érzek arra, hogy felszólítsam. Persze Gabi egy egészen másfajta készfeltartási módszert sajátított el az idők folyamán, amelyet a krimikből és az akciófilmekből ismerhetünk. Ez a "nelőjjé vaze" póz. De, hogy áttérjek eme marginálisnak tűnő kérdésről, a lényegi dolgokra, meg kell válaszolni egy igenis kardinális kérdést. Vajon miért jó az RTL Klubnak, hogy a társadalmi felelősségvállalás jegyében egyébként társadalmilag nem funkcionáló, teljesen elborult elméjű, tévképzetes betegek gondozását veszi át, ha csak pár percre is? Véleményem szerint azért, mert sokakat igen kevéssé érdekelnek az énekesek, viszont röhögni szeretnek. Ez egy olyan üzletpolitika, ami pénzügyileg alátámasztható, erkölcsileg biztosan nem. Miért?
Egészen egyszerűen azért, mert ezeket a "versenyzőket" akár ki is lehetne vágni. Ha valaki tizenhat éves korában azt gondolja, hogy nagyon faszán énekel, mert anyu azt mondta, miközben a harmadik kristálypohár tört össze a kezében, hát az még talán bocsánatos bűn. Ha pedig valaki negyven évesen hiszi el ezt az anyjának, ott már komoly problémák merülnek, akár olyanok is, amelyek az egyéntől függetlenek. Viszont a delikvensnek főműsoridőben lehetősége van hülyét csinálni magából egy ország előtt. Így viszont marad a következő formula:
dara, dara, dara, vágás, vágás, bevágott zene, Tóth Gabi hónalja, Tóth Gabi hónalja, Tóth Gabi hónalja, Tóth Gabi hónalja, Tóth Gabi hónalja, csökkent értelmi képességű ember, csökkent értelmi képességű ember, csökkent értelmi képességű ember, csökkent értelmi képességű ember, csökkent értelmi képességű ember, jó énekes stb...
A műsor első fele egy hatalmas vágástenger, és azokból, akikből valami énekhangnak nevezhető izé tódul ki, kb. átlagosan fél percet látunk mindezt azért mert:
- azok is megnézzék, akiket nem érdekelnek az énekesek, csak rötyögni akarnak
- hosszabb legyen a műsoridő, így jóval több pénzt lehessen bezsebelni
A mentorok hozzászólásai és viselkedése
Amikor először megláttam ezt a jelenséget azt hittem, hogy valamiféle szimultán hasmenés az oka, és minden mentor egyszerre szalad majd ki a stúdióból. Az egy dolog, hogy a közönségnek utasításokat adnak adás közben de, hogy a zsűrinek? Igen, arról van szó, hogy a zsűri állva tapsol bizonyos produkciók alatt/közben. Persze ez a manír egy újabb remek alkalmat ad arra, hogy Tóth Gabi megmutassa, ma sem felejtett el borotválkozni, de azért ami sok, az sok. A zsűrinek nem kell feltétlenül rajongnia.
Történt egyszer egy pár adással ezelőtt, hogy egy Andelic Jonathan nevű, egyébként jó hangú, és ügyesen zongorázó fiatalember az X-Faktor színpadán mérettette meg magát. Beatles, let it be. Igen, ezt énekelte. Nincs ezzel semmi gond. Zongorázott is mellé.
Érdekes megfigyelni Szikora Róbert arckifejezését. Nem, ez nem egy marék xanax és egy joint után volt, tényleg elérzékenyült. Mert ebben a műsorban, ha szépen szól, akkor minimum kiskutyába oltott plüssmaci leszel, de jobb, ha úgy sírsz, mint Keresztes Ildikó ha azt álmodja, hogy Zámbó Krisztián tud énekelni. Mit mond erre Alföldi Róbert?
"Gyönyörű volt úgy emberileg, mint művészileg."
Ez egy felettébb kulturált, és normális megnyilvánulás volt. Nem is kell ennél többet mondani. Na de jön a kontra. Szikora viszont egészen másképpen reagált, tulajdonképpen egy ezotéria magazin se fogalmazhatott volna szebben.
"Tulajdonképpen ez az, amikor a lélek megmozgatja a hangszálakat, és akkor kijön valami... "
Nem Robi! Az a tüdőgyulladás!!!!
" Én azt gondolom, hogy a dalban megénekelt Mother Mary most boldog. "
Ehhez most nem fűzök hozzá semmit. A cukrozott takony minősített példája ez. Bármilyen hihetetlen, nem akarok senkit megbántani a szavaimmal, csak azt nem értem, hogy miért nem lehet egyszerűen csak normálisan viselkedni manapság egy tehetségkutató műsorban?
"Nézd, amit én nézek egy előadóban az az eredetiség, a színpadi megjelenés az énekes tudás és a közlés. Na ezek a kritériumok nálad abszolút megvannak. " Mondja Little G. Weevil. Egyszerűen csak nem tudok egyetérteni. Mitől eredeti az, hogyha valaki a Beatles-től elénekli a Let is be c. számot? Ez a Beatles-től se lenne eredeti. Ettől függetlenül egy élvezhető, jó produkciót láthattunk, csak kritikát mondani is tudni kell. Elhiszem, hogy a befektetést gondozni kell, de eddig még csak utólag voltak túlhájpolva az újdonsült énekes pacsirták...
Folyt köv...